Batterijen spelen potentieel een grote rol in het oplossen van de netcongestie, en het Nederlandse Kiwatt timmert wat dat betreft goed aan de weg. Voor een groot deel is dat te danken aan de duidelijke visie van directeur Jacob van Leeuwen. Hij heeft helder voor ogen wat hij met de batterijen wil en waar de kansen liggen.
De directe aanleiding om zich met batterijen te gaan bezighouden lag in zijn acute probleem met netcongestie. Dat legde pijn bloot die waarschijnlijk ook door anderen werd gevoeld. ‘Ik ben vooral ondernemer en ik zie kansen op de markt’, zegt hij.
Nederlandse batterij
Hij had in 2019 een nieuw pand laten bouwen aan de A12 in Ede voor zijn elektrotechnisch installatiebedrijf Delektro, compleet met zonnepanelen. Maar hij kon geen grote aansluiting krijgen vanwege de netcongestie. De enige mogelijkheid die hij zag was de aanschaf van batterijen, zodat hij met een kleinere aansluiting toch toe kon. ‘Maar op dat moment stond de markt nog in de kinderschoenen’, vertelt hij daarover. ‘Je kon op dat moment alleen batterijen uit China laten halen.’
Hij besloot zelf op zoek te gaan naar een alternatief en uiteindelijk om zelf batterijen te gaan produceren. Bram van der Leur, die net EV Box had verkocht, had ook wel ideeën over hoe dat moest en de twee mannen gingen samenwerken. Zo stonden ze samen aan de wieg van Kiwatt. Dat is vooral een Nederlands bedrijf, geeft Van Leeuwen aan. ‘Onze batterij is een product met Nederlandse software en wordt in Nederland geassembleerd. Het is een volledig Nederlandse batterij voor de Nederlandse markt.’
Ontwikkelingen
De visie die Van Leeuwen en Van der Leur ontwikkelden was dat er veel meer met een batterij mogelijk was dan alleen energie opslaan. Daar bovenop ontwikkelden ze een heel energiemanagement systeem waarin allerlei snufjes het gebruik van elektriciteit optimaliseren. Op basis van allerlei gegevens, zoals de weersvoorspellingen, het huidige weer, de verwachte behoefte aan elektriciteit en de actuele prijs van energie wordt energie uit de batterij verbruikt, of elektriciteit uit de zonnepanelen opgeslagen, of wordt energie verhandeld op de EPEX SPOT. Met dat laatste wordt een extra verdienmodel verzorgd, waardoor de terugverdientijd van de batterij korter wordt.
Kiwatt is daarnaast steeds bezig om het systeem te finetunen en uit te breiden. ‘We werken er nu bijvoorbeeld aan om het automatisch handelen in energie uit te breiden naar de onbalansmarkt.’ Ook aan de hardware wordt gewerkt. Zo komt er steeds meer capaciteit ten opzichte van het volume. De bakken zijn nu nog van staal, maar dat wordt in de nabije toekomst kunststof, geeft Van Leeuwen aan. Dat maakt de prijs scherper.
Perspectief ondanks China
Van Leeuwen is realistisch over het toekomstperspectief. Zeker de markt voor thuisbatterijen is wat hem betreft moeilijk, ook al ziet het ernaar uit dat de salderingsregeling alsnog wordt afgeschaft door het nieuwe kabinet. Maar Van Leeuwen ziet zeker kansen, vooral in het MKB. ‘Er moet wel pijn zijn’, zegt hij. ‘Dat bepaalt of er een markt is en waar de vraag ligt. De netcongestie blijft een probleem en het MKB heeft behoefte aan maatwerk. Dat is wat wij kunnen leveren.’
De grootste bedreiging voor zijn markt komt volgens hem uit China. ‘In China is aan drie dingen een groot overschot’, stelt hij. ‘Zonnepanelen, elektrische auto’s en batterijen. Daarbij komt dat de Chinese economie niet zo heel goed gaat. Dus wordt de export gestimuleerd en komen die dingen voor een habbekrats hierheen.’ Daar zit volgens hem een grote schaduwzijde aan, omdat de Chinezen anders omgaan met bijvoorbeeld retouren en overschotten, die gaan vooral naar Afrika.
Het grote voordeel dat Kiwatt heeft ten opzichte van de Chinese concurrentie is dat hun product helemaal op de Nederlandse markt is afgestemd, denkt Van Leeuwen. Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven bereid zijn om extra te betalen voor een Nederlands product. Zeker als dat betekent dat eventuele problemen snel worden verholpen.