De bouwopgave is groot en de dagelijkse praktijk is hectisch. Dan is het lastig om alles wat er gebeurt in de gaten te houden, terwijl kwaliteitsborgers toch alle gegevens willen zien. Software kan bouwbedrijven daarbij helpen. Op BouwBeurs 2025 lieten we ons bijpraten door STA Software.
Wie begin februari over de BouwBeurs liep om zich bij te laten praten over het thema digitalisering, kon er zijn hart ophalen. Er waren lezingen, workshops, en in hal 10 stonden verschillende aanbieders van software gebroederlijk naast elkaar. Jeffrey Muller marketingmanager van STA Software stond vier van de vijf dagen op de beurs. ‘Heel druk, goede sfeer, mooi event’, vat hij zijn ervaringen samen. Het grootste deel van het klantenbestand van STA Software realiseert projecten in de utiliteit, woningbouw, renovatie, restauratie, transformatie en infra.
Kwaliteitsborgers
‘Een project in de seriematige woningbouw behelst soms wel een paar honderd woningen en er zijn veel partijen bij betrokken’, zegt Muller. ‘Dan is het zaak om efficiënt met alle onderaannemers te communiceren en informatie uit te wisselen. Stel dat de loodgieter naar aanleiding van een oplevering in tachtig woningen nog iets moet oplossen, dan kun je dat niet met WhatsApp of via de mail af. Je moet doorgeven op welke verdiepingen, in welke woningen, wat is er het probleem, wat is de oplossing, etc. Onze software is zo ingericht dat een uitvoerder of projectleider met een tablet door een woning kan lopen om foto’s te maken. Daarop omcirkelt hij/zij wat er gedaan moet worden en verzendt dat. De GPS-functie geeft aan vanaf welk bouwnummer de melding gestuurd is, en koppelt dat aan de loodgieter die op het project verantwoordelijk is. Zijn de werkzaamheden uitgevoerd, dan vinkt de loodgieter ze af. Iedereen is dus altijd up-to-date over de voortgang: wat staat er nog open, wat is klaar? Dat is heel uitgebreid, maar toch overzichtelijk. Dat veel kwaliteitsborgers met onze software werken, zegt wel iets.’
Gestructureerde processen
Veel bouwers maakten in de afgelopen tijd een snelle groei door, of groeien op dit moment hard. Dat heeft alles te maken met de grote bouwopgave. Muller merkte op de BouwBeurs dat veel bouwers die groei best lastig vinden. ‘Ze hebben het stuk voor stuk heel erg druk, de dagelijkse praktijk is vaak hectisch’, zegt hij. ‘Ze hebben vooral behoefte aan gestructureerde processen, en daar proberen we ze bij te helpen. Onze software is ontwikkeld vanuit de praktijk, en niet vanuit de IT ingestoken. Dat zorgt ervoor dat bouwbedrijven het snel begrijpen en er goed mee kunnen werken. Het is logisch.’
AI
Muller ziet dat digitalisering voor veel bedrijven al heel vanzelfsprekend is. ‘Aan de andere kant weet ik dat er ook nog bedrijven zijn die veel op papier doen. Vooral daar kunnen grote stappen gezet worden. Iedereen zal mee moeten; digitalisering is de toekomst. De ontwikkelingen gaan door. Zelf verwacht ik veel van AI. Dat kan helpen om grote hoeveelheden data in een oogwenk te analyseren en daar trends in zien. Bijvoorbeeld over opleverpunten. Daar kan een bedrijf van leren, zodat de faalkosten naar beneden gaan. Dat is een mooie toepassing.’
Biertje bitterballetje
Bouwers zijn altijd druk dus het is heel fijn als ze de tijd nemen om naar de BouwBeurs te komen, aldus Muller. ‘We hebben veel partijen gesproken die onze software al gebruiken. Het meeste contact verloopt via telefoon of mail, dus de beurs is een mooie manier om aan namen nu ook gezichten te kunnen koppelen. Daarnaast hebben we ook kennis gemaakt met mogelijke nieuwe klanten. In zo’n informele setting, onder het genot van een biertje en een bitterballetje, heb je echt een ander contact, informeel. Niet te vergelijken met een gesprek op de bouwplaats of op kantoor. Mijn collega’s en ik heb er erg van genoten. Over twee jaar zijn we zeker weer van de partij.’
