‘BIM-data is het nieuwste verdienmodel voor de bouw’

Bouwbedrijven gebruiken BIM om effectiever samen te werken. Toch blijkt het voor veel bedrijven nog een uitdaging om met Bouw Informatie Model (BIM) te werken. Lajos Walbeek, directeur van Brickton, legt uit hoe de drie meest voorkomende obstakels rondom de BIM overwonnen kunnen worden. Hij stelt ook dat bouwbedrijven meer aan BIM-data kunnen verdienen.

In BIM wordt een project een digitaal model, waarin alle technische als financiele kenmerken van het gebouw te vinden zijn. Zo gaan alle betrokken partijen digitaal samenwerken en is de data veilig en overzichtelijk terug te vinden. Ondanks de onmiskenbare voordelen van BIM, blijkt de implementatie ervan nog vaak een uitdaging. Deze uitdagingen (en oplossingen) signaleert Walbeek:

1 Geen eigenaarschap 

“Er is een gebrek aan eigenaarschap bij BIM. Een informatiemanager zou uitkomst bieden, zodat duidelijk is wie er verantwoordelijk is voor het databeheer. Jongere bouwprofessionals zijn vaak door hun studie beter voorbereid op deze taak. Bedrijven die deze digitalisering al serieus nemen, zijn weer aantrekkelijker voor jonge bouwprofessionals. Door werk te maken van het digitaliseren van je proces, wordt jouw organisatie ook aantrekkelijker voor jong talent, vind je sneller die informatiemanager en werk je succesvoller met BIM.”

2 BIM wordt gezien als kostenpost

“Er zijn bouwbedrijven die stellen dat BIM te duur is. Maar als je kijkt naar wat BIM nu doet, namelijk de processen van alle bedrijven in de keten efficiënter maken, dan kun je niet zonder een investering in BIM. Neem als voorbeeld het onderhoud van een pand. Dankzij een direct inzicht wie welk onderdeel heeft geleverd, weet je ook meteen bij welke partij je moet zijn als er iets vervangen moet worden. Zie BIM dus niet als een kostenpost maar als een investering, met als resultaat langdurige kostenbesparing.”

3 BIM eenmalig inzetten 

“Het eenmalig inzetten van BIM, wat helaas vaak gebeurt, voegt weinig extra waarde toe voor een bedrijf. Pas als je deze data vaker inzet, pluk je er de vruchten van. Slim gebruikmaken van BIM kan bijvoorbeeld door patronen te ontdekken in de data. Zo kunnen toekomstige projecten effectiever begroot en gemanaged worden. Dat lukt uiteraard alleen als je BIM over een langere periode inzet, zodat BIM-data ook weer een nieuw verdienmodel kan worden.”

Data als verdienmodel voor de bouw 

Bedrijven als Facebook en Google verdienen niet alleen geld verdienen met diensten (zoals advertenties), maar ook (inzichten uit) data verkopen. Volgens Walbeek zouden bedrijven in de bouw dit voorbeeld moeten volgen.

“Dankzij BIM-data kunnen bedrijven in de sector nog slimmere calculaties maken. Doordat je gegevens standaardiseert, herken je patronen en krijg je waardevolle inzichten. Een voorbeeld om het te illustreren vanuit assetmanagement: merk je dat er op een bepaalde verdieping weinig mensen werken? Dan hoeven schoonmakers daar minder vaak schoon te maken. Zo zorgt data voor een kostenbesparing. Dankzij BIM-data vallen projecten ook beter te voorspellen en dus effectiever te begroten. Slimme bouwbedrijven gaan aan de slag met BIM-data, halen hier inzichten over bouwprojecten of gebouwen uit en maken zo van BIM-data een nieuw verdienmodel.

Ook interessant