Betonnen gevelelementen Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Pixabay.com.

Veel gevelelementen bestaan uit beton. Dat is een sterk materiaal dat zich laat gieten of spuiten, en waarmee veel mogelijk is. Een betonnen gevelelement plaatsen is door de vaak flinke afmeting en dus het enorme gewicht wel een ‘dingetje’. Om de klus veilig en volgens de richtlijnen te klaren, is een goede voorbereiding cruciaal.

Het gebruik van beton in de bouw heeft veel voordelen. Het is zowel constructief als decoratief te gebruiken; van fundering tot trap tot balkon, inclusief versiering. Betonnen staketsels kunnen de dragende structuur van een gebouw vormen. Verder gaat beton jarenlang mee en omdat het zo zwaar en compact is, warmt het zeer traag op. Het is dus het hele jaar door vrij contant van temperatuur. Die thermische inertie is gunstig voor het binnenklimaat, want in de winter blijft het relatief warm, en in de zomer is het koeler.

Prefab

Een van de manieren om beton te verwerken, is in prefab. Dat gaat snel en gemakkelijk. Veel gevelelementen worden dan ook uit prefabbeton vervaardigd. In serie, en dat levert een enorme tijdswinst op. Het punt is wel dat hele proces nauwkeurig moet worden voorbereid. Het is namelijk niet de bedoeling om tussendoor nog aanpassingen te doen; dat kàn misschien wel, maar is ingewikkeld en duur, en gooit de planning in de war. Voor ieder project met prefab is dus een goede en strakke orderflow nodig.

Transport

Een doordacht plan is zeer zeker nodig voor het transport. Een prefab gevelplaat van beton moet in zijn geheel getransporteerd worden. Voor transport over de weg gelden strikte normen voor wat betreft gewicht en afmetingen. Bij ‘gewoon’ transport is 13 meter het absolute maximum. Voor de hoogte moet 3,90 worden aangehouden, maar liever iets lager. Het gewicht wordt in principe bepaald door het laadvermogen van de vrachtwagen en het hijsvermogen van de kraan op de bouwplaats, maar een casco wand kan bijvoorbeeld tot zo’n 17.000 kilo wegen. Ook een gevelpaneel is zwaar, zeker als het een sandwichpaneel is, compleet met isolatie en soms afgewerkt met steenstrips. Valt een element buiten de gangbare maten, dan wordt het als uitzonderlijk vervoer aangemerkt. Dat is een stuk ingewikkelder, want vaak moet er een aparte route (zonder viaducten bijvoorbeeld) worden uitgestippeld, en soms is er zelfs begeleiding nodig. Dat gaat zeker langer duren. Er zijn gespecialiseerde transportbedrijven die met hun diepladers, opleggers etc. de panelen van de leverancier naar de bouwlocatie brengen.

Plaatsen

De gevelpanelen worden op hun plek gehesen met een kraan. Bij zware elementen zoals gevelplaten van beton is het belangrijk om ze bij het plaatsen te verankeren aan de achterliggende structuur. Vaak is het afdragen van de betonnen panelen naar de fundering de beste manier. De dragende structuur krijgt dan minder te verduren, en kan dus lichter - en goedkoper - uitgevoerd worden. De verschillende gevelelementen moeten met folies en andere  afdichtingsmiddelen luchtdicht op elkaar worden aangesloten en afgewerkt. Gebeurt dat niet, dan kan dat warmteverlies en condensatie als gevolg hebben. Veilig werken is natuurlijk een must. Gelukkig kunnen de meeste betonnen gevelelementen van binnenuit gemonteerd worden. De buitenkant is in de fabriek al helemaal afgewerkt, vaak tot en met een anti graffiti coating aan toe.   

Ook interessant