Bouwlift binnenboord Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Pixabay

Een bouwlift was altijd een open constructie aan de buitenkant van een gebouw. Was dat een hoog gebouw, dan keken voorbijgangers er met respect naar. En - eerlijk is eerlijk - sommige gebruikers van dergelijke liften moesten zichzelf even bemoedigend toespreken, voordat ze er in stapten, vooral bij wind en regen. Tegenwoordig kan dat ook anders, met speciale ‘binnenboord’ bouwliften.

Er zijn nogal wat typen bouwliften op de markt. Van eenvoudig platform om tot 300 kilo aan goederen mee omhoog te hijsen, tot een lift waar personen en materialen tot wel 6 ton naar 200 meter de lucht in kunnen. De meeste bouwliften bewegen zich nog steeds langs de buitenkant van de gevel omhoog. Een ingewikkeld probleem in de wereld van de bouw, is dat bouwplaatsen steeds krapper worden. In stedelijke gebieden komen gebouwen soms zo krap langs straten te staan, dat er op de bouwplaats eigenlijk helemaal geen plaats is voor een bouwlift.

Ruimtegebrek

Ruimtegebrek was een groot probleem bij de bouw van de Zalmhaventoren in Rotterdam, in het volgebouwde gebied tussen het Museumpark en de Erasmusbrug in. Experts van Mitsubishi Elevator Europe (MEE) ontwikkelden speciaal voor dat project een slimme oplossing, die ze de MEEgroeilift noemden. Voor deze lift wordt gebruik gemaakt van liftschachten die sowieso al in het gebouw voorzien waren. Als de bouw klaar is, komt op die plek een permanente personenlift die alle, in het geval van de Zalmhaventoren 59, verdiepingen bedient. De lift groeit tijdens de bouw met het gebouw mee. De bouw van de Zalmhaventoren vordert met een verdieping per week. Iedere vier weken en dus vier verdiepingen wordt de machinekamer van de meegroeilift omhoog verplaatst en worden de kabels verlengd. Die operatie duurt één dag, en daarna kan de lift de nieuw gebouwde verdiepingen bereiken. Naast de meegroeilift wordt van een andere bijzondere lift/hijsconstructie gebruik gemaakt: de hijsloods. Dat is als het ware een enorme mobiele fabriekshal waarin steeds één complete verdieping wordt afgewerkt. Is de verdieping klaar, dan gaat de loods een verdieping omhoog en gaan de werknemers daar aan de slag. Aan de Zalmhaventoren wordt nu nog volop gebouwd. De oplevering zal ergens halverwege 2022 plaatsvinden.

CITIC-toren

Ook KONE heeft een lift die meegroeit in het assortiment. Ze noemen die de Jumplift, omdat de lift als het ware iedere keer een eind omhoog springt. De Jumplift van KONE werd onder andere gebruikt bij de bouw van de CITIC-toren in Beijing die ruim 500 meter hoog is. Met de ontwikkeling van dit type ‘binnenboord’ bouwliften kan er sneller en efficiënter gewerkt worden. De gevel hoeft niet open te blijven, de snelheid van de lift is veel hoger vergeleken met een uitwendige bouwlift, en mensen en materialen kunnen droog en veilig naar de verdieping waar ze nodig zijn. 

Specialistisch werk

Er zijn in Nederland verschillende bedrijven die bouwliften produceren. Dat is een behoorlijk specialistische tak van sport, en ze hebben dan ook goed opgeleide elektromonteurs in dienst. Zij zorgen voor de montage van de elektrotechnische aansluitingen, producten en systemen. Ze stellen de parameters in, plaatsen bedieningspanelen en besturingskasten, verzorgen de inregeling van de frequentieregelaars, dragen zorg voor het bekabelen en aansluiten van de motoren. Belangrijk én verantwoordelijk werk dus.   

Ook interessant