Building Heroes lanceert traineeship voor woningcorporaties

Binnen de woningcorporatiesector is er een enorme bouwopgave. Zo’n opgave vraagt om innovatieve oplossingen en wie kan daar beter aan bijdragen dan jonge, bevlogen werknemers? Echter is er een nijpend tekort aan (jonge) werknemers. Om te voorzien in de vraag naar jonge professionals lanceert Building Heroes de Construction University voor woningcorporaties. In dit traineeship gaat een nieuwe generatie professionals onder andere aan de slag met Conceptueel Bouwen.

“Drie jaar geleden zagen we dat een nieuwe generatie professionals zich continu wil blijven ontwikkelen, dus zijn we gestart met een traineeship binnen de bouwsector. Nu breiden we ons opleidingsprogramma uit, zodat we ook binnen de corporatiesector jong talent kunnen. Daarbij is een jongere generatie professionals nodig die anders denken en die een andere manier werken op de kaart zetten”, aldus Rozmeen Koornneef, Business Development Manager bij Building Heroes.

Conceptueel Bouwen

Over welke nieuwe werkwijze gaat het? “Het gaat om de verandering van traditioneel naar Conceptueel Bouwen.” De verwachtingen rondom Conceptueel Bouwen zijn hooggespannen en dat is niet voor niets: woningbouw kan sneller en in veel gevallen ook goedkoper. Met Conceptueel Bouwen wordt er gekozen uit oplossingen die, in dialoog met aanbieders, vanuit hun concept zijn ontwikkeld, in plaats van zelf met een ontwerp de markt op te gaan. “Dit traineeship moet bijdragen aan de cultuurverandering die nodig is binnen de corporatiesector. Hoe meer lagen in de corporatiesector weten wat Conceptueel Bouwen is en wat de voordelen hiervan zijn, hoe sneller we deze verandering teweeg kunnen brengen.”

De deelnemers aan de Construction University Woningcorporatie leren wat Conceptueel Bouwen is, hoe ze dit op de kaart zetten en de organisatie hierin meekrijgen. Om deze versnelling aan te jagen is een nieuwe manier van denken nodig. Jonge, bevlogen professionals zijn uitermate geschikt om de sector te inspireren om nieuwe manieren van werken te laten omarmen. Steeds meer millennials en generatie Z willen daarbij maatschappelijke impact maken met hun werk en vinden thema’s als innovatie en duurzaamheid belangrijk. Koornneef: “Hun wensen sluiten al perfect aan bij de thema’s van de woningcorporaties: goede betaalbare en duurzame woningen realiseren. Met dit traineeship hopen we de corporatiesector nog aantrekkelijker te maken voor jongeren, omdat we ook inzetten op hun ontwikkeling, iets wat jongeren erg belangrijk vinden.” 

Werken en leren

Het traineeship voor woningcorporaties duurt drie jaar, waarbij deelnemers een kijkje in de keuken krijgen bij drie verschillende woningcorporaties en -afdelingen. Corporaties die meedoen zijn onder meer Ymere, Rochdale, Parteon en Alliantie.

Building Heroes zet in op vakkennis en persoonlijke effectiviteitstrainingen. “Zeventig procent van de opleiding draait namelijk om persoonlijke ontwikkeling. Want daarmee maken professionals het verschil. Alleen inzetten op vakinhoudelijke skills is niet genoeg: we leren professionals hoe ze hun persoonlijke skills in kunnen zetten om zo de cultuurverandering in de corporatiesector te realiseren.”

Ook interessant