Even voorstellen: het Centraal Register Techniek Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Centraal Register Techniek

Het Centraal Register Techniek is een kleine, nog jonge organisatie die de belangrijke opdracht heeft om de installatiesector vooruit te helpen. In het digitale register staan alle kwalificaties van vakbedrijven en vakmensen in de (installatie)techniekbranche op één plek bij elkaar. En dat levert wat op voor bedrijven, vakmensen, maar ook de opdrachtgever.

Het Centraal Register Techniek is in 2019 ontstaan vanuit een samenwerking tussen werkgeversorganisaties NVKL en Techniek Nederland, werknemersorganisaties CNV vakmensen en FNV Metaal en het opleidingsfonds voor de technische installatiebranche Wij Techniek. Omdat er behoefte was aan overzicht, kwaliteitsborging, de noodzaak door nieuwe wetgeving (Gasketelwet) om aan te tonen dat je de juiste certificaten in huis hebt en om het belang van vakmanschap te ondersteunen. 

Identificeren bij de klant

‘We zijn met enorme passie aan de slag om iets te bouwen waar de sector echt wat aan heeft’, zegt Marcel van Lieshout, directeur van het Centraal Register Techniek. ‘Een register is handig om snel alle kwalificaties van vakmensen en vakbedrijven bij elkaar te hebben. Je kunt je ermee identificeren bij de klant. Zo kan de vakmens zich onderscheiden van de beunhaas of de ‘handige buurman’. Helemaal digitaal, dus een papieren certificaat of pdf is niet meer nodig.’

Functionaliteiten

Een groot deel van de diensten die het Centraal Register Techniek biedt, is vorig jaar volledig overgenomen van QBIS.nl. Er zijn verschillende functionaliteiten voor verschillende gebruikers:

Maar hier blijft het niet bij. Van Lieshout: ‘Het is ons doel te zorgen voor een betrouwbaar en toegankelijk register. Dit doen we door steeds meer partijen aan te sluiten, de datakwaliteit te verbeteren, functionaliteiten te verbeteren en op maat te maken en te zorgen voor tevreden gebruikers. Met het digitaliseren en overzichtelijk maken van alle kwalificaties, dragen we eraan bij dat vakspecialisten een leven lang blijven leren en zich zo steeds verder ontwikkelen. We stimuleren hiermee de trots op het vak.’

Blijven luisteren

‘Blijven luisteren naar onze achterban is de basis voor ons succes’, besluit Marcel van Lieshout. ‘De ICT, de privacy en veiligheid, nuttige functionaliteit, goede communicatie: dat zit allemaal wel goed en legt een prima basis. Signalen die we via social media, reviews van gebruikers en direct contact (bijv. op beurzen) oppikken, gebruiken we om onze functionaliteiten te verbeteren. Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk de app te installeren zonder je eerst te hoeven identificeren. En als je je moet identificeren (om je certificaten te kunnen zien) kan dat nu op twee manieren (via iDIN of handmatig). Hoe meer input, hoe beter het register wordt, en dat is goed voor de hele sector.’ 

 Kijk voor meer informatie op www.centraalregistertechniek.nl

Ook interessant