'Kwart hoogopgeleide bouwprofessionals vertrekt door leidinggevende'

Veel bouwbedrijven worstelen met het aantrekken van nieuwe werknemers. Dat probleem valt deels op te lossen door managers beter op te leiden. Eén op de vier hoogopgeleide bouwprofessionals vertrekt namelijk door een slechte relatie met zijn of haar leidinggevende. Lukt het om meer werknemers te behouden, dan zorgt dat voor een besparing op recruitmentkosten. Dat vertelt Lajos Walbeek, directeur van Brickton.

Walbeek: “Professionals worden vaak manager omdat ze goed zijn in hun vak of de ambitie hebben om promotie te maken. Ze blijken doorgaans echter onvoldoende voorbereid of opgeleid om leiding te geven. Dat komt ook doordat je als manager niets kan ‘afkijken’ van een collega. Je staat er als manager dus alleen voor en probeert al doende te leren. Maar het aansturen van een team is een vak dat je moet leren, of je nou net begint of jarenlang ervaring hebt.”

Volgens Walbeek is leidinggeven in de praktijk vaak moeilijker dan gedacht. “Het managen van een team vergt tijd. Elke collega moet de aandacht en begeleiding krijgen die hij of zij verdient. Ook verandert de wereld in een rap tempo. Hoe vertaal je die veranderingen naar concrete acties voor het team? Willen managers optimaal bijdragen aan het succes van de organisatie, dan is er meer nodig dan een training voor betere gesprekstechnieken.” 

Meest gemaakte fouten door bouwmanagers

Er zijn een aantal fouten die volgens Walbeek door startende leidinggevenden vaker worden gemaakt. “Ze vergeten dat leidinggeven niet om de manager draait. Manager zijn vaak zelf het meest aan het woord, vergeten vragen te stellen of staren zich dood op inspirerende vergezichten. Leidinggevenden die wél vragen stellen en vaker stil zijn, hebben meer oog voor de werknemer en bieden meer ruimte voor de ontwikkeling van hun medewerkers.”

 “Dat is immers de taak van een leidinggevende: professionals ondersteunen om hun vaardigheden, skills en ervaringen in te zetten om bij te dragen aan een project. Bij Brickton leren we managers dat ze werken met mensen – en niet met ‘functionarissen’ of ‘profielen’. Verplaats je in collega’s en vraag je af hoe je zelf aangestuurd zou willen worden. Zo ontstaat empathisch leiderschap.”

Bouwmanagers beter opleiden

Walbeek: “We moeten als bouwsector onze managers beter opleiden. Uiteindelijk zorgt dat er namelijk voor dat we minder kosten maken om nieuwe collega’s aan te trekken. Recruitmentkosten kunnen immers behoorlijk oplopen. Als een op de vier hoogopgeleide bouwprofessionals vertrekt door een slechte relatie met de leidinggevende, dan is zo’n investering snel terugverdiend. Een goede manager zorgt ook voor een betere sfeer in het bedrijf. Dat komt het werkplezier, betrokkenheid en dus de productiviteit ten goede.”

Ook interessant