Hoe duurzaam moet het zijn?

VELUX, marktleider in dakramen, heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar het bewustzijn en de standpunten van Nederlanders ten aanzien van duurzaamheidsaspecten bij woningrenovaties. Uit een enquête onder 1.020 Nederlandse volwassenen blijkt dat de meningen verdeeld zijn.

Hoewel vier op de 10 (45%) huiseigenaren van mening zijn dat nieuw aangebrachte materialen voor hun woning inrichting duurzaam geproduceerd moet worden, zijn ze in de praktijk behoorlijk wispelturig in hun smaak. 8% van de huiseigenaren koopt minstens eenmaal per jaar nieuwe meubels, en 21% doet dat minimaal eens in de drie jaar – het huis jaarlijks opnieuw inrichten is bij 13% van de huiseigenaren de populairste vorm van renoveren. Elke 2-3 jaar is een schilderklus in de woning voor 42% van de huiseigenaren en 31% van de huurders de normaalste zaak van de wereld.

Tijdens de pandemie heeft Nederland zich massaal op het opknappen van de eigen woning gestort en is er veel vakantiegeld1 gespendeerd aan woningverbetering en nieuwewoninginrichting, met trends die zich steeds sneller opvolgen. Nu consumenten zich bewuster worden van thema’s zoals ‘fast furniture’ en de milieu-impact daarvan, groeit de behoefte aan transparantie over de impact die ook renovaties op het milieu hebben. Door betere voorlichting over de duurzaamheid en herkomst van producten, kunnen winkeliers de consument helpen bij het maken van een bewuste keuze die bij hem of haar past.

Upcyclen

Van degenen die ook tijdens het renoveren en inrichten duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, kiest de meerderheid van de Nederlanders (69%) ervoor om spullen elders in huis te gebruiken; meer dan de helft (61%) is bezig met upcyclen, en bijna de helft (49%) koopt vintage of tweedehands items. Met de toenemende populariteit van trends zoals upcycling, is het essentieel dat consumenten onverslijtbare, goed gemaakte gebruiksartikelen kunnen kopen die de tand des tijds doorstaan en aantrekkelijk geprijsd zijn.

Jim Coates, Senior Marketing Director VELUX Noord/West Europa licht toe: "We verdienen het allemaal om in een fijn huis te wonen dat we smaakvol hebben ingericht en betaalbaar duurzaam kunnen renoveren. De onderzoeksresultaten laten zien dat er nog werk aan de winkel is om woonconsumenten bewust te helpen kiezen. Als wij bewustere keuzes maken met betrekking tot de duurzame productie en de levensduur van een product dan kunnen deze overwegingen de negatieve impact op onze planeet beperken. De klimaattop conferentie COP26, gehouden in november 2021, heeft aangetoond dat we in actie moeten komen en de klimaat- en natuurcrises samen moeten aanpakken. Te beginnen in ons dagelijkse leven, in ons eigen huis.”

Zorgen dat producten lang mee gaan en op duurzame wijze en van duurzame materialen gemaakt worden, is een belangrijk element in de bedrijfsvoering van de VELUX Groep. In 2030 is er 50% minder CO2 nodig om een dakraam te fabriceren en zal de verpakking 100% gemaakt zijn van recyclebaar materiaal, zonder plastic. Betere thermische isolerende eigenschappen bij VELUX dakramen zorgen voor een lagere CO2-uitstoot. Daarnaast werkt VELUX met FSC- en PEFC-gecertificeerde bosbouwbedrijven om de biodiversiteit te beschermen en gekapte bomen voor de productie te vervangen door nieuwe aanplant.

Ook interessant