De sprong gewaagd: van de klas naar de bouwsteiger Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Aad Hoogendoorn

Toen Iris van der Graaf zich in het laatste jaar van de middelbare school op een vervolgopleiding oriënteerde, bezocht ze twee open dagen: die van de PABO en die van Bouwkunde. ‘Het leek me allebei heel leuk, maar omdat er bij Bouwkunde alleen maar jongens rondliepen, kreeg ik toch een beetje het idee dat dat niet voor mij weggelegd was.’ En dus werd het de PABO.

Ze stond een aantal jaren voor de klas en combineerde dat met de masteropleiding Educational Needs. ‘Dat was echt leuk, maar ik wilde meer uitdaging op intellectueel gebied. In het onderwijs kun je moeilijk doorgroeien of je ontwikkelen. Ik praatte erover met een kennis die als projectontwikkelaar in de bouwwereld werkt, en uiteindelijk heb ik de sprong gewaagd. Ik had natuurlijk geen kennis van zaken, en wist ook niet wat voor functies er allemaal waren, en dus heb ik gewoon maar een open sollicitatie geschreven. Bij twee bedrijven kon ik op gesprek komen, ze wilden me wel een kans geven. Ik koos voor VORM, en daar werk ik nog steeds. Ik ben in het begin direct aan een collega gekoppeld die mij meenam in zijn dagelijkse werkzaamheden en verschillende projecten met mij bezocht om te kijken wat er allemaal bij het bouwen komt kijken. Dat was geweldig. Naast mijn werkzaamheden voor VORM volg ik de opleiding Bouwkunde aan Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Die rond ik heel binnenkort af.’

Alle afdelingen

Bij VORM komen alle facetten van de bouw van A tot Z aan bod. Het bedrijf ontwikkelt, bouwt, maar doet vaak ook zelf de verkoop. ‘Dat is zo leuk hier, ik heb op alle afdelingen mee mogen kijken en werken. Inmiddels heb ik goed zicht op waar mijn kwaliteiten en interesses liggen. Ik werk nu als projectorganisator bij VORM Bouw. Ik heb samen met mijn leidinggevende een traject uitgestippeld, en dat houdt in dat ik steeds een half jaar in een bepaalde functie meewerk. Sinds oktober 2020 draag ik, samen met de Projectleider Voorbereiding, zorg voor de engineering en voorbereiding van het project Martinus Nijhofflaan fase 2 in Delft. Dat project bestaat uit de nieuwbouw van 260 appartementen en een aantal gezamenlijke commerciële ruimten. Concreet bestaan de taken en verantwoordelijkheden uit het aansturen van het projectteam, zorgen voor de totstandkoming van contracten met de belegger, adviseurs en onderaannemers, het borgen en bewaken van de kwaliteit van het te realiseren product en het bijbehorende proces, borgen en bewaken van de financiële kant, de procesplanning en de uitvoeringsplanning. Daar kan ik dus lekker mijn tanden in zetten. Mijn collega en ik doen dat nu samen, maar ik hoop dat in de toekomst als zelfstandig projectleider allemaal zelf te kunnen doen.’

Ervaringen horen

‘Ik heb deze kans met beide handen aangegrepen en ben blij dat ik alsnog in deze branche terecht gekomen ben. Het is nu meer geaccepteerd dat vrouwen in de bouw werken en dat vrouwen voor Bouwkunde kiezen. Ik zie mezelf ook wel een beetje als rolmodel. Vanuit mijn opleiding krijg ik weleens de vraag of ik gebeld mag worden door een meisje dat misschien de opleiding wil doen. Die sta ik natuurlijk graag te woord. Ik merk dat meiden dat heel prettig vinden. Als ik destijds zelf mijn twijfels met iemand had kunnen delen, of de ervaringen van een vrouw in de bouw had kunnen horen, had ik wellicht direct voor Bouwkunde gekozen. Maar ja, ik ben uiteindelijk toch in de bouw terecht gekomen. Ik heb het enorm naar mijn zin hier.’

Ook interessant