'Nieuwsgierig zijn' Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip

Of ze zich wel een ‘bouwvrouw’ mag noemen, vraagt Inez Kloosterboer zich hardop af aan het begin van het gesprek. ‘Wat ik doe, zou ik ook in een heel andere branche kunnen doen. Aan de andere kant heb ik in de zes jaar dat ik hier nu werk wel het een en ander opgestoken. Ik spreek de uitvoerders nog wel eens aan: Moet er geen kraan geregeld? Is die inrit wel geschikt voor onze vrachtwagens?

Inez Kloosterboer is assistent projectcoördinator bij Olbecon in Lochem, totaalleverancier van prefab betonnen vloeren en wanden. In het assortiment zitten zowel voorgespannen als traditioneel gewapende vrijdragende systeemvloeren, al dan niet geïsoleerd, en prefab (holle) wanden. De wandpanelen kunnen onder andere worden voorzien van een baksteenmotief of gewassen grind afwerking en een isolatiekern.

Communicatie

Voor ze bij Olbecon aan de slag ging, werkte Inez 27 jaar bij een leverancier van deuren in de DHZ-branche. Ook bouw gerelateerd dus. ‘In beide functies is communicatie eigenlijk het belangrijkste. Je moet met iedereen kunnen praten, en je moet een beetje verbeeldingskracht hebben. En nieuwsgierig zijn. Ik ben een tijd geleden mee gegaan naar een bouw om te zien hoe een vloer op een locatie wordt gelost. Dat is heel interessant en daar leer ik ook weer van. Sommige dingen zijn voor mij handig om te weten, zoals het aantal platen dat geleverd wordt en de legvolgorde. Maar ik hoef de tekeningen niet op detail te kunnen lezen.’

Definitieve tekening

De betrokkenheid van Inez bij een project begint als er een definitieve tekening van de vloer is. ‘Ik zorg er dan voor dat een klant de vloer afroept zodat wij ze in productie kunnen geven. Alle informatie rondom een project moet vervolgens geïnventariseerd worden: bereikbaarheid, contactpersonen, legvolgorde, leverdatum en noem maar op. Ik zorg er ook voor dat het transport wordt georganiseerd. Communicatie is cruciaal. Als er iets onverwacht mis gaat, wordt ik gebeld en dan los ik het op.’

34 vrachtwagens

‘Onze klanten zijn lokale aannemers die een aantal woningen per jaar bouwen, tot grotere bouwbedrijven en staalbouwers die heel grote projecten bouwen’, zegt Inez. ‘De grootste klus die ik zelf tot nu toe heb gehad was een vloer die met 34 vrachtwagens naar de locatie moest worden vervoerd. Zoiets vind ik geweldig. Alles moet dan kloppen. Maar ja, als er 33 vrachtwagens staan in plaats van 34, dan lossen we dat ook wel weer op. We hebben zowel producenten als transporteurs waar we al jaren mee samenwerken en dan weet je wat je aan elkaar hebt. Samen komen we er altijd wel uit. Ik vind het ook leuk om te onderzoeken of (onderdelen van) processen efficiënter kunnen. Zo kwam het wel eens voor dat op een afgesproken levermoment geen kraan op de locatie aanwezig bleek te zijn. Daarom sturen we sinds een paar weken als extra service een dag voor levering een sms’je naar de uitvoerder. Dan is er evt. nog tijd om dingen te regelen. Dat is een klein dingetje, maar het werkt heel goed.’

Sorry zeggen

Het werken in een echte mannenwereld bevalt Inez uitstekend. ‘Ik vind het vooral prettig dat ze over het algemeen duidelijk zijn, weten waar ze het over hebben, en daarbij is het vaak gewoon heel erg gezellig. Met de meeste uitvoerders en werkvoorbereiders kan je ook wel eens grappen maken. Vrouwen gaan op de kleinste details vaak eindeloos door, dat is niet zo mijn ding. Sommige mannen zijn wel erg trots, en dat vind ik dan wel eens lastig. Als ze zich vergist hebben, of iets vergeten zijn, wordt het nog wel eens moeilijk gevonden dat toe te geven. Ik vind dan even sorry zeggen en met elkaar een oplossing zoeken veel prettiger en ook beter werken. Maar ik ben erg blij met mijn werk, veel contacten, afwisseling, dingen regelen; het is nooit saai.’  

Ook interessant